Over broodnodige netwerken en hoe ze het verschil maken

2024/05/03

Gisteren deed de publicatie van het onderzoek door Universiteit Gent en het Vlaams Instituut Gezond Leven in kader van de problematiek van lege brooddozen wel wat stof opwaaien. Ook Brooddoosnodig ontving enkele reacties. Daarom leek het ons belangrijk om even in de pen te duiken en wat duiding te brengen…

Alle nieuwsberichten

Brooddoosnodig is vandaag actief in 134 scholen verspreid over Vlaanderen. In elke school waar we actief zijn signaleren directie, brugfiguren, leerkrachten, …  de problematische inhoud van de brooddozen van hun leerlingen. Ze mogen dan misschien niet altijd leeg zijn, over de nutritionele waarde van de brooddoos zijn die leerkrachten en het onderzoek het eens. De inhoud van de Vlaamse brooddoos scoort nutritioneel geen al te goede punten. Die niet voedzame brooddoos zorgt voor minder concentratie, uitsluiting, schaamte en minder makkelijke deelname aan het sociaal verkeer op de speelplaats. Dat het niet om alle leerlingen gaat spreekt voor zich, maar dat betekent niet dat we als samenleving geen rol te spelen hebben. Want hoe je het ook draait of keert geen enkel kind kiest ervoor om met een lege of niet voedzame brooddoos naar school te vertrekken. Of het onderzoek nu 3 of 100 leerlingen met een lege brooddoos vaststelt, maakt eigenlijk niet uit. Leerkrachten over heel Vlaanderen stellen elke dag vast dat de inhoud van de brooddoos beter kan en dat scholen ondersteuning kunnen gebruiken bij het vormgeven van een voedingsbeleid op school. Ze geven aan dat leerlingen minder geconcentreerd zijn, storend gedrag vertonen, afgeleid zijn omwille van honger. Kortom ze zien elke dag wat de impact van die brooddoos is op de leer en ontwikkelkansen van hun leerlingen en komen daarom bij ons project terecht.

Warme netwerken
In die 134 scholen ondersteunt Brooddoosnodig geëngageerde schoolteams om minstens één keer per week een voedzame maaltijd aan te bieden aan al haar leerlingen. Brooddoosnodig bouwt warme netwerken rond een school en roept iedereen op om een deel van de verantwoordelijkheid te nemen en dat werkt. Burgers trakteren een brooddoos, sociale organisaties bouwen mee aan structurele lokale oplossingen, vrijwilligers maken verse soep, bedrijven sponsoren voedzame producten zoals ontbijtgranen, fruit, groente en meer. Brooddoosnodig faciliteert de uitbouw van die netwerken, het verdelen van de financiële stroom EN bouwt bovenal een ZORGZAME samenleving voor iedereen. Want laat het duidelijk zijn: “leren valt zwaar op een lege maag” en voedzame voeding is een recht, ook op de schoolbanken.   

Zorgzame samenleving
Met Enchanté en dus ook met Brooddoosnodig geloven we in een multistakeholder aanpak. We zijn er rotsvast van overtuigd dat structurele oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen niet door één stakeholder worden bepaald of gevormd. Juist daarom zetten we elke dag in op het bouwen van sterke netwerken rond de scholen.   
Brooddoosnodig draait niet om de lege brooddoos an sich maar om solidariteit en zorgzaamheid. Ons netwerk zorgde op twee jaar tijd voor 101026 gevulde voedzame brooddozen. 53.600 leerlingen werden gesensibiliseerd over de impact van een voedzame maaltijd op school. Meer dan 1000 burgers schonken een brooddoos aan een leerling die het nodig had en in meer dan 50.000 huishoudens werd de inhoud van de brooddoos een gespreksonderwerp aan tafel. Leerkrachten in brooddoosnodig-scholen signaleren meer focus, meer energie, meer gevarieerde voeding in de brooddoos en meer durf om ‘vreemde zaken’ te proeven.   

Dus ja SAMEN maken we een verschil voor elke leerling! 

Dikke merci aan elke burger, elke bedrijfsleider, elke beleidsmedewerker, elke leerkracht, elke leerling, … we zijn dankbaar voor jullie bijdrage en rol en bouwen gepassioneerd verder aan Broodnodige netwerken rond elke school, want de nodige nuance is misschien niet altijd in krantenkoppen te vatten.  

Enchanté! 

Kim Swyngedouw,
Coördinator Enchanté vzw

Trakteer hier

Enchanté vzw

Vlasgaardstraat 52
9000 Gent